review af Filmen Magi i luften

This post was: 
Jeg var jo til snigpremiere, som jeg efterhånden har snakket 772 gange om. Anyways, da det var en snigpremiere, bad de os lave et review, som jeg så gjorde. Det er en længere smøre, men nu får i den bare som jeg skrev til dem...


NOTE: Det er på ingen måde ment som "jeg er ældre og klogere" men den overraskede mig bare hvor forkert og langt over stregen de gik. i min smag FOR langt! Jeg ved godt kritikken er skarp, og der sikkert er mange af jer som syntes den er sjov. Men i min mening er sex druk og stoffer ikke noget der på den måde skal fremstilles som en "nødvendighed" til en god fest!



Filmens gennemgående tema var for mig upassende, til den aldersgrænse som var på filmen.
Temaet var sex. Vi fulgte 4 unge i deres kamp om at få hvad de ville have. Èn drømte om at blive sanger, og derfor var sex jo løsningen. En anden druknede sine sorger i alkohol dagen inden hans mors begravelse, men han ønskede også bare sex. Den tredje er bøsse, og drømmer om sex med Michal Laudrup, og den sidste vil bare have sex med bøssen…
For at nå målet, som tilsyndeladende er sex, bruger de midler som, stoffer, massere alkohol, stjæler biler, sko mm. Og bryder ind diverse steder.
Det er så her jeg igen vil pointere at aldersgruppen er 15 år (?!?!?!)
i mine øjne virkede det som at det var en film lavet omkring voksnes forestilling om, hvad unge i dag vil have; sex, druk og stoffer!
Påtaget humor var der da også. Og når filmen prøvede at være seriøs, endte det med at salen grinte fordi det var akavet og direkte pinligt!


Når den kritik så er luftet vil jeg sige at det er en kunstnerisk film, hvor man kan mærke at nogle kreative hoveder har fået frit løb!
Lyset og den forvirrede tilgang, under hovedpersonernes fulde nat, giver en meget god stemning.  Man kan på den måde følge med i magien, som opstår under en fantastisk fest.  Der er mange drømme scenarier som er forvirrende, og rodet, men det er igen med til at give den stemning, som gør at filmen skiller sig ud!
Filmen er jo en musical, og derfor er der mange af de gode gamle danske sange, som jeg alle kendte. om de 15-årige kender dem, er jeg skam ikke så sikker på. Om de så sætter pris på dem på samme  måde, som jeg gjorde fordi jeg kendte sangene,  er nok også en helt anden sag.




I bund og grund en kaotisk, og kreativ film. Jeg fik et grin i ny og næ, om det er de rigtige tidspunkter ved jeg skam ikke. Jeg gik ud derfra med en følelse af at, jeg bestemt ikke ville ønske min lillebror skulle se den, da den på alle måder viser at det er unormalt ikke at dyrke sex og drikke hjernen ud når man er 16.




Men da jeg gik ud fra biografen, og var kommet over min lette forargelse, havde jeg egentlig mest af alt lyst til at drikke hjernen ud, og have en fantastisk fest med mine venner…
men vil ikke sende min lillebror ind og se den, fordi han skal som 16-årig, da ikke opfordres til sex og druk. og som de siger direkte i filmen så er man unormal hvis man er jomfrue som 16-årig.... er det virkelig det i vil pointere til den generation?!

Så nu må i så selv bedømme, om jeg har været for hård. Jeg skal som sagt også med til Gallapremieren, hvor jeg skal se den igen, og så kan vi så se om jeg ændrer min mening om den 2. gang.
Hvis i vil se om jeg tager fejl, eller vil se en meget kunstnerisk dansk musical, hvor der bestemt ikke er sparet på glimmer, lyseffekter og konfetti, kommer den i biograferne den 23. denne måned.
- og hvis nogen ser den, vil jeg til den tid, meget gerne høre jeres mening... diskussion og ris-og-ros skader aldrig !:)´


2 comments:

  1. rigtig sød blog du har dig her ;-)
    mariapoulsen.blogspot.com

    ReplyDelete