om en designer drøm & Central St. Martins London.

This post was: 

Meterialer til en værdi af omkring 800 kr.(og 5 kilo, af de 20 som jeg må have med... Fåck!) Alt sammen SKAL jeg have med til Central st. Martins her på mandag (flyver lørdag)
Jeg vælger at skrive det her indlæg, dels som en forklaring på...
bloggen/min fremtid/mine drømme, og dels fordi jeg har en knude i maven som gror større og større, pga. nervøsitet om jeg nu er go' nok.
læs med eller lad være :)!


Mine drømme...
Jeg er en person med mange drømme, og for mig er drømme mål, og noget konkret at stræbe efter. Derfor har jeg personligt svært ved at forstå dem som ikke har drømme i livet som de stræber efter, fordi hvis man ikke har drømme, hvordan skal de så gå i opfyldelse? er der noget bedre, end en drøm/ønske som går i opfyldelse, om det så er stort eller småt!
Min livs drøm, og den jeg prøver at stræbe efter hver dag, er at blive designer. Jeg har aldrig været i tvivl, siden den dag jeg satte ord på det, da jeg var 11. Og ja, i har tilladelse til at give mig elevator blikket og derefter de der sigende øjne som siger, "vil DU være designer", fordi du er ikke den første som tænker det, og næppe den sidste.


vejen dertil...
De sidste mange år har jeg gået på tegneskole osv. men for ca. 3 år siden startede jeg konkret på Den Kreative Skole Fredericia, kun for at blive bedre og forberede mig til optagelsesprøven på Danmarks Designskole KBH(som nu har skiftet navn til noget langt og besværligt). Jeg havde nemlig kontaktet forskellige personer som er uddannet der, og spurgt hvad de mente var vigtigt til optagelsesprøven, og de mente alle at tegning var vigtigt.
Nu er jeg så kommet hertil. For 1 år siden, nægtede jeg at vise mine skitser til NOGEN! Nu har jeg en blog til at vise mine skitser og min modevinkel. & nu har jeg vundet talentprisen, og er begyndt at tro mere på mig selv, og muligheden for at komme ind. Jeg leder ikke efter alternativer til Designskolen, da jeg har været i praktik ved TEKO, og jeg har sidenhen besluttet at jeg VIL ind, og vil ikke "settle for less", og derved gør jeg alt for at forberede mig på optagelsesprøven. Andre skoler er ikke en mulighed. (Med mindre jeg kommer ind på parsons eller central st. michals... og pludselig står med 90000 kr. til hvert studie-år)


Central St. Martins, University of the arts, London.
Jeg smutter som sagt til London på Lørdag, for at tage et kursus der på 1 måned. Min lærer er forfatter til 10 bøger, om modeillustrationer og skitsering osv. 
For første gang, skal jeg være sammen med andre der har den samme stræben som mig. Vi vil alle ind, og det er derfor vi tager dette forberedende kursus. 
Det bliver fedt uden tvivl, og jeg glæder mig som en tosse, men på det sidste er der en knude som har vokset sig større og større pga. dette ophold.


Er jeg god nok...
Det er første gang jeg møder andre i samme situation. (jeg har jo mødt andre som siger de vil det samme, men ikke nogen som på samme måde træner, øver, forbereder). Derved er det også første gang, hvor jeg kan se om jeg duer til noget?! Kan jeg finde ud af det. Er jeg dårligere end alle de andre, jeg er jo sandsynligvis også den yngste (man skal være 18 år min.). er jeg så mere uviden, og hvad fanden er det der guache maling som jeg har betalt en milliard for anyways?.
jeg håber ikke at jeg finder ud af, at jeg ikke er god nok! men jeg er bare så bange og nervøs, fordi denne drøm er bl.a. den som har holdt mit hoved over vandet efter fars død.
Lige efter fars død, og lige inden Tinas egen død, sagde hun til mig
"Nanna din far var virkelig stolt af dig. Han fortalte så ivrigt, om din blog og dine skitser. Han troede på dig"
Han har aldrig set min blog, kun hørt om den. og det samme med min mor. (da de kun vil kigge med pga. mig og ikke pga. moden) 


"man kan hvad man vil" & "regler er til for at bliver brudt"
to ting far lærte mig, og det har jeg tænkt mig at følge... jeg vil fandeme være designer! punktum. Så kan du kigge på mig som hende der fra Jylland, med stilen som måske ikke liiiige er ligesom alle andres, og måske ikke liiige så moderne som alle andres.. Og som til dels heller ikke ligner en som bliver designer.. men det gør jeg. punktum!


Hvis du er nået her til vil jeg sige tak! 
Jeg havde brug for at lufte det, fordi denne drøm er så stor en del af mig. Mine nerver leger ræs i kroppen/maven... men jeg håber det nok skal blive godt.! og er glade for at (jer som har læst hertil) gider følge mig. I er nemlig med til at giver mig troen på at jeg altså godt kan det her... at jeg altså måske, forhåbentlig, er bedre end de 900 som ikke kommer ind, det år jeg kommer ind på designskolen KBH. Jeg håber ikke folk tager dette indlæg som selvhøjtideligt, eller som at jeg har nok i mig selv agtigt noget... fordi det er bare ment som en forklaring på, hvor meget det her betyder for mig :). det er vigtigt at mine læsere ved det :)
mine skitser
TAK!
Hvis i har nogle spørgsmål efter det her indlæg, om studierne, skolerne, mine drømme/drøm... eller bare generelt. så spørg endelig :)

3 comments:

  1. Jeg synes det er fedt, at du er noget så langt, især efter det du har været igennem (din fars død)! Andre folk vil højst sandsynligt bryde sammen og tænke, at de ikke gider mere etc., men du fortsætter med at kæmpe for din drøm :)
    Du har en fed stil, og selvom du måske nogen gange skiller dig ud (gør vi andre ikke det? Vi er jo ikke modeslaver :D), så gør du det skide flot! Thumbs up for that ;) Du skal ikke lytte til andre, men lyt til dit hjerte :) Vi har ikke alle den samme smag, og gudskelov, for ellers vil vi sgu aldrig lære noget af hinanden :D Jeg håber du kommer ind! Og hvis ikke, så håber jeg, du en dag kan få din drøm opfyldt om at blive designer! Keep up the good work ;)
    Det var sgu en ordentlig smøre hehe :p

    ReplyDelete
  2. Jeg syntes at det er super sejt at du har så mange planer. Og du er jo også super dygtig til det, så hvorfor ikke? Hvis det er det du brænder skal det helt sikkert nok blive:)!!
    - Held og lykke, jeg håber dine drømme vil blive til noget:)!
    KNUS!

    ReplyDelete
  3. Hold nu op hvor er det som at læse om mig selv!
    Usikkerheden, beslutsomheden og frustrationen.

    Jeg vil også gerne ind på Design Skolen - eller rettere - kommer ind, ikke? Bare som Production Designer indenfor film. Jeg tegner slavisk fordi jeg holdt op med at tegne for 4 år siden og har glemt alt jo! Betaler mig til et forskolekursus og krydser fingre for at min far der troede så meget på mig, holder hånden over mig oppe fra himlen.

    Men det er sgu ingen skam at sige man kan og vil. Lige efter min far døde troede jeg ikke på jeg kunne noget som helst uden ham og jeg havde heller ikke lyst tror jeg, men fandme nej. Alle andre end ham sagde/siger "Stine, det er jo så hårdt, man skal jo være rigtig god bla bla" - Hvorfor skulle det ikke være mig der var god nok til det? Og hvad jeg ikke har i hænderne har jeg i hovedet og det tæller ligeså meget (ifølge mine kilder fra designskolen, hehe).

    Okay, det var slet ikke meningen det skulle blive til en smøre om mig jo, men jeg havde åbenbart også lige brug for at sige det.

    Anyways, jeg regner med at se dig på designskolen til september 2012 hvor vi begge er kommet ind :)

    ReplyDelete