Det mere seriøse - hvad er en god modeblog?

This post was: 
Til start vil jeg sige:
Dette indlæg er ikke skrevet som en kritik af nogen/noget, og jeg vil heller ikke påstå at jeg er hævet over de ting, som er skrevet. Det er skrevet ud fra nogle tanker jeg har gjort mig, omkring emnet. Jeg er godt klar over, at nogen evt. kan blive fornærmet over det jeg har skrevet, men indæget er som sagt en debat, og det her er nogle tanker jeg har gjort mig. Målet med indlæget er at få læseren til at overveje hvad en modeblog er, og evt komme med andre synspunkter til emnet, eller kommentarer! God læsning :)
Intro:
Efterhånden er der rigtig mange modeblogge derude i det danske land, og alle(?) stræber efter den samme ting. At være unikke! Mange vil gerne komme frem, og blive en del af de "store" modebloggere, og hvad gør vi for at nå dertil?  Jo, vi følger de samme tendenser og klichéer som alle andre... som sagt, er hver blog meget unik!(??)


Klichéer om (gode) modebloggere
For at komme frem skal man jo have store billeder, og et simpelt og minimalistisk layout. Og hvis dine billeder er små, kan du godt glemme, at være en del af kampen! Dine billeder skal være smukke, god kvalitet og egentlig ligeså gode, som en pro fotograf. 
For at være stor modeblogger, skal man også have et walkin, og hvis det ikke kan lade sig gøre, er det også okay, så længe man kan vise et tøjstativ eller en gren, hvor tøjet sirligt er hængt op! Dit værelse skal forresten være helt minimalistisk og hvidt, så tøjet kommer til sin ret i værelset! 
For et par år siden skulle man eje et par Atacombas, men nu er det et par Litas! Dette efterår skal vi allesammen gå med en smule læder, lidt gennemsigtit og prikker! fordi det siger tendenserne jo, og dem er man altså nød til at følge hvis man vil være en stor modeblogger! Dog er det ikke nødvendigt at følger tendenser slavisk, og hvis man ikke skal følge tendenserne overhovedet og stadig være en stor blogger, skal man hedde Gina, Tavi eller Susie!


Unik?
Så hvor unikke er vi egentlig, når vi alle sammen har det samme mål? at inspirere og være unikke. Men er det muligt at vi alle skal være så forpulede unikke? Vi skal jo bare gøre os unikke ved sproget! det må være løsningen? fordi alt andet er jo det "samme"
Men er man en god modeblogger hvis man har alle de ting skrevet ovenover? Eller hvad er det nøjagtigt der skal til? Kia, spurgte engang sine læsere om hvad der skulle til (opfølgende indlæg ikke udgivet endnu) og nu spørger jeg jer! skal man have alle de ting, og være en blogger man ser op til, hvor man savler over tøjet til et par tusinde per styk. eller skal bloggeren helst være nede på jorden? og hvordan kategoriserer i en god blogger, ud over de oplagte klichéer?


Imellemtiden spurgte jeg Looklab, hvad de mente var en god blog...
og svaret var da lige til og kortfattet fra Acie:
"vi leder efter blogs der har den der specielle x-faktor, og som vi bare synes er super gode. Det er selvfølgelig noget med jævnlige opdateringer, lækkre billeder og god  stil..men det kan også være meget andet"
Jo det blev jeg meget klogere af ;)?? 

Hvad er jeres holdning omkring emnet:
jeg har skudt rimelig skarpt i dette indlæg, så jeg tror næppe at jeg kan undgå kritik her! men ris/ros er velkommen, og jeres synspunkt på en "god modeblogger" er egentlig det eneste jeg spørger om her! og eftersom jeg ikke har holdt mig tilbage i dette indlæg, håber jeg selvfølgelig på at i heller ikke holder jer tilbage :)


EDIT:
Louise har skrevet sin egen version, læs den her:link
en kommentar fra en super fin læser, rammer fuldstændig plet på nogle tanker som også roder rundt i mit hoved!: 
 "Det virker som om, at de up coming bloggere, bruger meget energi på, netop at skille sig ud og når de så er blevet anerkendte, så bliver deres handlinger og dermed deres modemæssige valg så sikre, at det næsten bliver kedeligt. Jeg synes mange af de store og anerkendte bloggere har en tendens til at glemme, at de selv en gang var aspirerende modefolk hvis hjerte bankede for unikke fund, de nyeste trends eller noget helt tredje. Bottom line- jeg glæder mig til, at de veletablerede bloggere på en tidspunkt (forhåbentlig) igen begynder at turde skille sig ud og også hjælpe nye bloggere på vej. /den aspirerende modeblogger?"




9 comments:

  1. Hej nanna!
    For det første vil jeg sige at jeg syntes du er en rigtig god blogger, og du inspirere ihvertfald mig rigtig meget.

    Og jeg kunne simpelthen ikke lade være med at kommentere dit indlæg :)

    Og som du siger, så er der nogle uskrevne regler for hvad ens blog skal indeholde, og se ud for at man kan blive en stor modeblogger.

    Og umiddelbart så syntes jeg at det er forkert, for man er jo først unik når man er rigtig unik, hvis du forstår hvad jeg mener. Altså når man er personlig og ikke er som alle andre. SÅ er man unik!

    For mig er en god modeblogger en som har sin egen stil, og gør det på sin egen måde, bloggen behøver ikke nødvendigvis være lige som alle andre, minimalisk og med store billeder, nej hvis jeg kan lide det som personen skriver, og hvis jeg kan lide personens stil, så er det for mig en god modeblogger. En god modeblogger er for mig også en som inspirere netop mig.

    Håber du forstod mit svar :) Og at mit bud på hvad en modeblogger er, er forståeligt nok :)

    Knus Louise
    -louiseslouiseliv.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. En god modeblog er en man kan mærke helt inde fra. Jeg ved det er en god modeblog - hvis bloggen er skrevet fra hjertet og med en lidenskab. Hader ord man ikke føler. Vær oprigtig og vær dig selv - det er ens egne meninger der tæller nå man blogger. Ikke andres.

    ReplyDelete
  3. Hej nanna, hvornår afgør du egentlig din give away? :)

    Knus LOuise
    -louiseslouiseliv.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Man skal da bare lave lige de indlæg man har lyst til - lukke folk lidt ind, så de føler de kender én, og, ja altså, lave bloggen så den på en måde afspejler lidt af den du er :-)
    det synes jeg hvertfald. Og så er jeg (på forhånd undskyld)pisse ligeglad med om ens fotos er fra et Canon-whatever eller fra din smartphone, om dit værelse er hvidt eller totalt af en anden verden multifarvet, pink, grønt, sort, whatever, eller om du har de rigtige mærker eller ej! :)
    din blog, dit værelse og dit tøj skal jo bare afspejle, ja - DIG :)
    super indlæg :)

    ReplyDelete
  5. Bloggeren skal være nede på jorden som du skriver.
    Haha, jeg kan se alle klichéerne for mig i diverse blogs nu hvor du nævner dem. Hvor er det egentlig latterligt med de klichéer :-)
    Du er for sej :-)

    ReplyDelete
  6. Hej Nanna :) kunne heller ikke selv undgå at kommentere dit indlæg, det det jo ligger op til en lækker debat.

    Læser også selv nogle få modeblogs, men ser dog mest frem til det tidspunkt hvor jeg kommer frem til at læse din. For din blok er Unik, ligesom blokkeren. ;)

    Jeg syntes at en god modeblok er en hvor man kan læse noget man ikke kan finde i et hvert modemagasin. Noget man selv har skabt, tanker man selv har tænkt, overvejelser, og inspiration til den skæve side af moden.
    Og så at man gør den lidt mere personlig gør det jo kun bedre :)

    For er blokke egentligt ikke en form for medie for ukendte kunstnere og journalister? Og ikke blot endnu en hjemmeside hvor man kan læse de samme nyheder som på de "rigtige" modehjemmesider?

    ReplyDelete
  7. Rigtig fedt indlæg!
    Og jeg giver dig helt ret!
    Der er så mange blogge, som prøver at være personlige og unikke, men ikke er det. Jeg læser mange forskellige blogs, både nogle af de store og meget populære, men også nogle af dem med meget få læsere. Og jeg synes egentlig det er lidt ligegyldigt om tøjet er fra Lavin til flere tusinde kroner eller fra den lokale genbrugsbutik til en tier, det er ikke det det handler om. Jeg synes heller ikke bloggeren behøver skrive en lang roman hver gang, for jeg gider alligvel ikke at læse det. Hvis bloggeren formår at komme med nogle billeder der fanger min opmærksomhed og en kort men god tekst der fanger mit hjerte. Så synes jeg vi kan snakke om at en blog er unik. Men giver dig helt ret, der er alt for langt imellem dem! :-)

    Rikke - www.rikkesverden.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Wow- hvor er det befriende, at høre en anerkendt blogger udtale sig om emnet..
    Har gået med præcis de samme tanker og nogen gange følt, at denne sociale-medie-verden kun er for en specielt udvalgt skare. Det virker som om, at de up coming bloggere, bruger meget energi på, netop at skille sig ud og når de så er blevet anerkendte, så bliver deres handlinger og dermed deres modemæssige valg så sikre, at det næsten bliver kedeligt.
    Jeg synes mange af de store og anerkendte bloggere har en tendens til at glemme, at de selv en gang var aspirerende modefolk hvis hjerte bankede for unikke fund, de nyeste trends eller noget helt tredje. Bottom line- jeg glæder mig til, at de veletablerede bloggere på en tidspunkt (forhåbentlig) igen begynder at turde skille sig ud og også hjælpe nye bloggere på vej.

    /den aspirerende modeblogger?

    sprechstallmeister.blogspot.com
    sprechstallmeister.blogspot.com
    sprechstallmeister.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Jeg er helt enig med sprechstallmeister!
    Jeg kan bedst lide blogs der er 'små' og personlige. Jo tak, jeg vil gerne læse lidt mere personligt end bare hvad man nu lige har shoppet den dag.

    Men én af de ting som gør mig virkelig træt er hvor indehaveren stiler efter designermærker. Dem hvor priserne for en simpel tee starter ved 1.000,- og så ellers går derop af.
    Jo, kvalitet er lækkert(!) men det er uhyre urealistisk at tro at det kan lade sig gøre at shoppe så meget som nogle af disse piger gør. (Faktisk er jeg bange for at flere af dem lider af købemani.)

    Nogle vil så sige at de jo kun køber en lille smule af gangen, måske kun et stykke tøj om måneden, og det er der da også nogle af dem som gør. Men langt de fleste shopper for adskillige tusinde kroner hver måned.

    Jeg har ikke ondt i *øven over at andre har flere penge mellem hænderne end jeg. Tværtimod! Jeg hylder folk der får succes i livet. (Ud med Janteloven!) Men det er netop det der gør den enkelte blog strømlinet til en meget lille skare af læsere.

    Bottomline: en dygtig designer (Ralph Lauren mener jeg) udtalte engang noget i stil med at mode kommer og går, men ægte stil lever for evigt! Så hvis man vil være RIGTIG god, så går man efter at præsentere sin egen stil i stedet for at kæmpe med de skiftende tendenser og mode indfald som butikkerne præsenterer.

    ReplyDelete