Berlin tips?

This post was: 
Ja i hørte rigtig
Jeg skal til Berlin i efterårsferien. Familien og jeg trænger nok til at komme væk sammen, så det blev besluttet forrige uge, og så er det bare et bonus, at min gode veninde Sara som jeg boede med i London i sommers, bor der! glæder mig til at se hende.
Har i nogle gode tips?
jeg har aldrig været der, og skal planlægge én af de 4 hele dage dernede. kom gerne med hvad end i kan komme i tanke om ;)

translation:
I'm going to Berlin on sunday. and since i have never been there, i am asking you for any tips (or rather pleading). so do you have any cool things i MUST see in Berlin?

7 comments:

  1. Sony centeret er ret fedt - ellers så bare at gå rundt i Berlin's små gader - det er der alle de gode butikker ligger!!!

    ReplyDelete
  2. sushi på papa no! - Det er så lækkert og man kan få mange lækre ting der! :-)

    ReplyDelete
  3. Hvis du aldrig har været der før, er f.eks. Holocaust Memorial (dit billede) en oplevelse. Jeg var på studietur dernede, og vores guide sagde vi skulle gå alene rundt mellem "søjlerne", og det er en helt speciel stemning, for man kan næsten ikke få øje på hinanden.

    Panorama punkt er også flot, det er en suuper høj bygning der ligger ved potsdamer platz.

    Vapiano er en resturant du kan finde flere steder i Berlin, bl.a. ved potsdamer platz, og det er riiigtig lækkert! Sushi er rigtig billigt i Berlin, så helt klart benyt dig af det (hvis du er til det, selvfølgelig :) ) Der ligger bl.a. Za-za bar ved Kastanienalle 12 (nærmeste station: Ebberswalder Strasse. http://www.zaza-bar.de/

    En af de store shoppinggader i Berlin er klart Kürfürstendam og har både de store kæde butikker, men også nogle små butikker.

    Det olympiske stadion er altså også et syn værd! Virkelig flot bygget.
    Håber det kan hjælpe lidt :)

    ReplyDelete
  4. Vintage butikken Made in Berlin er helt fantastisk og så er Helmuth Newton museet et must:)

    ReplyDelete
  5. Zoologisk have, fernsehturm (rigtig sjovt), og så kan jeg virkelig anbefale at spise en durum rulle ved en af de små afsides bixe, de putter alt muligt mærkeligt og dejligt i (:

    ReplyDelete
  6. Okay jeg har to idéer til spisesteder!
    Enten kunne I spise om aftenen eller til frokost oppe i Fernsehturm - det er en vildt flot udsigt! :-)
    Ellers vil jeg foreslå at I bestiller bord oppe i Rigsdagsbygningen på deres café, på den måde springer I også den time-lange kø over, til at se Rigsdagsbygningen.

    Herudover synes jeg, at I helt klart skal tage ud at se Stasi-museet eller Berlin Unterwelt (Jeg vil i den grad anbefale Berlin Unterwelt, det er sindssygt spændende), men det er også meget fantastisk at gå rundt inde på Stasi-museet og se det sted, hvor nogle af de mest følelseskolde mennesker har siddet i flere år og styret DDR... Jeg vil dog lige give en advarsel - FÅ IKKE TYSK GUIDE PÅ! Få enten en engelsk eller en dansk guide, eller ingen guide overhovedet, for det er godt nok langhåret på tysk! :)

    Ellers er Unter Den Linden klart en gåtur værd, hvor I også får set Brandeburger Tor, og en masse af de lidt dyrere butikker. ;)

    Men har I allerede valgt, at I skal se overstående ting en af de andre dage, så skal I altså besøge Kurfürstendamm (Over 3 km med kun butikker, butikker og butikker - det er fantastisk), og ellers er Det Olympiske Stadion også meget sjovt at se! :)

    Håber det måske hjalp lidt, jeg vil dog ikke anbefale DDR-museet eller en sejltur på Spree (medmindre I har en engelsk-guide), for ellers bliver det meeeeeeget kedeligt. :)

    //Marie

    ReplyDelete
  7. Jeg skal også til Berlin i ferien og har heller aldrig været der, så jeg vil da følge tæt med her! :D

    Camilla, Scent of Fashion

    ReplyDelete