Det mere seriøse - påklædning vs. udklædning

This post was: 
Endnu engang er det tid til et af mine "diskutions" indlæg
Denne gang handler det om hvor grænsen går imellem pålklædning og udklædning. Ligesom de sidste 2 gange, vil jeg starte med at sige hvad jeg føler meningen med disse indlæg er. Jeg skriver ikke for at provokere, eller for at hæve mig selv over disse ting, men for at skabe diskusion, og debat omkring emnet. I kan se de to forrige indlæg her og her. og btw. nu når jeg tænker over det, er det god timing med halloween og udklædning hæhæ)
Mode og styling


går hånd i hånd. Vi styler hver dag noget som er inspireret af moden lige nu, og stylingen er hvad der gør moden til noget specielt og personligt. Efter at jeg har startet denne blog, har jeg turdet vove mig ud i nye ting, både med styling, og moden ved konkrete items. Jeg har hoppet i neon pink strømpebukser, gennemsigtig blonde natkjole, et sølv outfit med knæbeskyttere på strømpebukserne, haft en turban på for første gang, købt sindsyge orange hæle, og også faktisk haft dem på, og sidste nye, haft en bow-tie på!. Disse ting har allesammen noget tilfælles, og det er den følelse jeg havde i maven, den første dag jeg viste mig offentligt i det. spænding? nervøsitet, eller måske bare en lille uro. Tingene virker måske meget normale i dag, men første gang jeg forsøgte med disse ting var det en lille "udfordring". En personlig overvindelse.
Udklædning vs. påklædning


Og nu kommer vi så til selve spørgsmålet. Hvor går grænsen til om man klæder sig på, eller om det er udklædning? Klæder man sig ud, ligeså snart man tager noget på, som giver det sug i maven? hvad folk tænker om én, hvor mange der glor, pga. ens skrig pink strømpebukser, eller andre seneste påfund. Er hver evig eneste dag én stor udklædning eller er det hele bare påklæding? Føler i nogen sinde at i klæder jer ud? er det så når i ikke er helt tilpasse, eller fordi i ved der kommer en reaktion til selve "udklædningen". Eller er hver dag bare én stor leg, hvor man har sjov med udklædningen. Eller er udklædning kun noget for børn, som slet ikke er i den del i vores hverdag?
Udklædning i medierne?
Kødkjoler og sko vi andre ville definere som stylter er jo efterhånden Lady Gagas trademark. Men er hendes outfits kostumer og udklædning eller påklædning. Selv siger hun, at hun føler sig tilpas i tøjet, og føler det naturligt at have den slags tøj på, dermed sigende at det for hende ikke er en udklædning. eller facade men bare hendes "stil" og almindelige påklædning, som der sikkert ville være udklædning for næsten enhver anden. I modeverdenen kan vi jo også se på eksempler, som tavi. Dengang hendes modeblog var up-and-running, var hendes outfits en smule "out-there" for de fleste, men alligevel er hun blevet "the thing" som blandt andet Gaga ser en stor fremtid i. Hvorfor? fordi hun klæder sig ud, eller fordi hun står fast ved at det er hendes stil, og at det derved "bare" er pålklædning...(?!)
Og hvad med editorials. Jeg kender ikke så mange der tager en pelsvest på, over strandtøjet (billedet). Og mange editorials, skaber kontraster, som for os "normale" ville være udklædning. 


Kontraster
Så handler det om kontraster. når kontrasterne er for store bliver det udklædning? Personligt elsker jeg selv kontraster, og de gange jeg har vovet mig ud i noget nyt, påklædnings wise, har nervøsiteten også været grundet i de store kontraster. Kontraster til mine omgivelser, og reaktionerne derfra. Kontraster til min "daglige" stil. Kontraster til selve outfittet og helheden. Så store kontraster=udklædning, og tilpas mængde kontraster=påklædning... eller hvad?


Jeres konklutioner:
Mia Kom med en rigtig god kommentar, som jeg er 100% enig i. Syntes det er en "sjov" tanke at man klæder sig ud hver dag... det gør det en anelse sjovere ;) 
Jeg synes helt sikkert vi klæder os ud hver evig og eneste dag. Påklædning er det vi gør for at holde varmen og dække kønsdele og lignende til mm., men udklædning er vores måde at vise hvem vi er til omverdenen, eller måske hvem vi kunne tænke os at være/portrættere. Så når jeg tager joggingtøj på i offentligheden vil jeg gerne signalere at jeg er lidt ligeglad, bare på vej i Netto og har ikke rigtig gjort en indsats. Når jeg tager på cocktailbar vil jeg gerne tage noget elegant på, selvom jeg er mest draget mod noget mere sexet, men vil gerne undgå at virke slutty i andres øjne. Så jeg mener at vi klæder os hele tiden fordi vi, bevidst eller ubevidst, ønsker at sende nogle signaler til omverdenen (og os selv for den sags skyld).
Mvh Mia M www.fashionfairytales.dk



Jeres mening jeres konklusion
Nu vil jeg opfordre jer, til at overveje emnet. Jeg har ikke afsluttet med en konklusion, og derfor ladet emnet stå åbent, så i selv kan konkludere, med jeres egen holdning. Jeg kender jo min egen konklusion, men vil hellere høre jeres, end at skrive den her. I kan evt. kommentere hvis i har en anden vinkel af dette, eller lave jeres egen version af indlæget. For mig er dette først interessant hvis i kommer med jeres personlige forhold og konklution til dette og jeg håber i tager ligeså godt imod dette indlæg som i har gjort ved de andre! tak på forhånd, i er nu herlig!



4 comments:

  1. For mig er det meget simpelt. Det er først udklædning når man bevidst tager noget på for at ligne en/noget anden.

    www.ceciliamervig.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Det er faktisk et super godt spørgsmål.
    Men for mig er udklædning en leg?
    Altså når man bruger overdrivelse til at fremme forståelsen.
    Efter min mening er Lady Gagas outfit = udklædning.
    Det er så ekstremt at det er unaturligt.
    Ligesom små prinsesse kjoler til små piger; de er små dejlige prinsesser, men ingen går jo i disney/prinsessekjoler til hverdag:)

    ReplyDelete
  3. Jeg synes helt sikkert vi klæder os ud hver evig og eneste dag. Påklædning er det vi gør for at holde varmen og dække kønsdele og lignende til mm., men udklædning er vores måde at vise hvem vi er til omverdenen, eller måske hvem vi kunne tænke os at være/portrættere.

    Så når jeg tager joggingtøj på i offentligheden vil jeg gerne signalere at jeg er lidt ligeglad, bare på vej i Netto og har ikke rigtig gjort en indsats.
    Når jeg tager på cocktailbar vil jeg gerne tage noget elegant på, selvom jeg er mest draget mod noget mere sexet, men vil gerne undgå at virke slutty i andres øjne.

    Så jeg mener at vi klæder os hele tiden fordi vi, bevidst eller ubevidst, ønsker at sende nogle signaler til omverdenen (og os selv for den sags skyld).

    Mvh

    Mia M
    www.fashionfairytales.dk

    ReplyDelete
  4. Udklædninger er når man ikke er tilpas i det tøj man vælger at vise sig frem i... deraf grunden at man nok ikke føler sig tilpas :)

    Men er uenig med en af de overstående; jeg syntes ikke at Lady Gagas tøj er udklædning, for kvinden er jo så ekstrem så hvilket andet tøj vil hun kunne bære og føle sig tilpas i sammentidigt?

    Selv syntes jeg at når man klær sig i hvad man føler sig tilpas i er ægte stil! fremfor at føre sig frem i noget man ikke bryder sig om, bare for at ligne en anden.

    ReplyDelete